Pe data de 20 martie 1602 comerțul internațional avea sã se schimbe pentru totdeauna odatã cu înființarea Companiei Olandeze a Indiilor de Est (Verenigde Oostindische Compagnie / VOC). Inițiativa i-a aparținut lui Johan van Oldenbarnevelt, om de stat olandez care a propus consolidarea societãților comerciale rivale într-un monolit, care avea nu doar sã revoluționize comerțul per ansamblu, cât însuși capitalismul.

Rațiunea din spatele proiectului a fost de naturã dublã: pe de o parte olandezii doreau sã spargã pârghiile de control ale Imperiului Spaniol asupra comerțului maritim din Orient, iar, în paralel, sã exploreze și sã consolideze rute comerciale noi. La vremea respectivã Ţãrile de Jos se aflau în rãzboi cu Coroana Spaniolã, în ceea ce avea sã fie numit ‘Rãzboiul de 80 de ani’ iar planul lui van Oldenbarnevelt s-a dovedit a fi pe cât de îndrãzneț pe atât de revoluționar. VOC a devenit un imperiu comercial, la apogeu avea sã fie evaluatã la ~7.9 trilioane de dolari în banii de astãzi, o sursã de inspirație care a desenat șablonul de lucru pentru marile corporații care dominã piețele globale din prezent.

Moștenirea VOC avea sã se extindã pe durata secolelor, de la crearea primei burse din istorie (Bursa de la Amsterdam), pânã la baza identitãții Trade Federation, mega-corporația cu puteri extraordinare din epopeea cinematograficã Star Wars. Cu toate acestea, povestea VOC este în același timp o poveste despre sânge și oțel, cât este o poveste despre valuri, aur și mirodenii, o poveste ale cãrei ecouri reverbereazã în prezent și ridicã multe semnale cu privire la puterile din ce în ce mai mari ale corporațiilor.